Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_CBS_00197 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - aanpassing zoneringen tussen Mechelsesteenweg en Krijgsbaan - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 25/03/2024 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Amarildo Vllazeria; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter
2024_CBS_00197 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - aanpassing zoneringen tussen Mechelsesteenweg en Krijgsbaan - goedkeuring 2024_CBS_00197 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - aanpassing zoneringen tussen Mechelsesteenweg en Krijgsbaan - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er mogen slechts twee zoneringen tegelijkertijd actief zijn in een bepaald gebied. Een zone 30 mag hier steeds aan worden toegevoegd.
Om dit gestructureerd aan te pakken en de duidelijkheid voor de weggebruikers te verbeteren bestaat een zoneringsplan per wijk. Hierbij wordt uitgegaan van zone 30 in alle gemeentewegen en fietszones waar mogelijk in alle woonwijken. Een parkeerzone wordt over het hele grondgebied verondersteld hoewel dit niet overal actief zal zijn.
De tonnageverboden worden afgedwongen door niet-zonale verboden op strategische plaatsen en worden waar nodig herhaald om handhaving mogelijk te maken.

Het college besliste in de zitting van 19 december 2022 goedkeuring te hechten aan de zonering van de wijken Dieseghem en Ten Dorpe. Op 21 augustus 2023 werden de zoneringen van Hof van Rieth en Minervawijk goedgekeurd.

In het kader van het zoneringsplan bevat dit deze beslissing de overige wijken, namelijk alles tussen de Mechelsesteenweg en de Krijgsbaan. Concreet worden volgende aanpassingen gedaan ten opzichte van de huidige situatie:
Bijkomende fietszones:
- Rozentuin en omliggende straten;
- Heldenhuldelaan en omliggende straten.
Bijkomende zone 30:
- Sint-Benedictusstraat;
- Drabstraat tussen Maxlaan en Liersesteenweg.

In totaal worden dan volgende zoneringen vastgelegd:
Fietszone
1. Meidoorn, Rode Beuk, Rozentuin en Goudenregen;
2. Zaaldenrode, Steenakker, Heldenhuldelaan, Vuurkruisenlaan en Weerstandsplein;
3. De volledige wijk Savelkoul tussen de Liersesteenweg en de spoorwegen;
4. Nieuwelei;
5. Rubensstraat (tussen de Van Dijckstraat en Dorpsstraat), Lepelstraat, Dorpsstraat, Kerkstraat (tussen Lepelstraat en Sint-Benedictusstraat), Wouwstraat (tussen Groenstraat en Kerkstraat) en Sint-Benedictusstraat (tussen Kerkstraat en Molenstraat);
6. Mortselveldenlaan;
7. Grotenhof (tussen het Stadsplein en het fietspad op de oude spoorweg).

Zone 30
1. Alle straten tussen de Krijgsbaan en Antwerpsestraat, Statielei en Liersesteenweg met uitzondering van de Drabstraat tussen de Maxlaan en de Meidoorn;
2. Alle straten tussen de Mechelsesteenweg en Antwerpsestraat, Statielei en Liersesteenweg en de grens met Boechout met uitzondering van de Oude Steenweg;
3. Statielei;
4. Mechelsesteenweg tussen de Edegemsestraat en de Lusthovenlaan.

Na de heraanlaag van de Edmond Thieffrylaan (en Lushovenlaan) en de heraanleg van de Groenstraat (Brug) worden dit ook fietszones.

Deze beslissing heeft betrekking op de gewestwegen Mechelsesteenweg (N1) en Statielei (N10).

Juridische grond

De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Alle voorgaande collegebesluiten met aanvullende reglementen op politie van het wegverkeer die betrekking hebben op de zonering van snelheden, de fietsstraten en de tonnageverboden in de betrokken straten.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college heft alle voorgaande collegebesluiten met aanvullende reglementen op politie van het wegverkeer die betrekking hebben op de zonering van snelheden, de fietsstraten en de tonnageverboden in de betrokken straten op.

Artikel 2

Het college keurt de aanpassing zoneringen tussen de Mechelsesteenweg en de Krijgsbaan goed. Hierbij worden volgende fietszones vastgelegd:
1. Meidoorn, Rode Beuk, Rozentuin en Goudenregen;
2. Zaaldenrode, Steenakker, Heldenhuldelaan, Vuurkruisenlaan en Weerstandsplein;
3. De volledige wijk Savelkoul tussen de Liersesteenweg en de spoorwegen;
4. Nieuwelei;
5. Rubensstraat (tussen de Van Dijckstraat en Dorpsstraat), Lepelstraat, Dorpsstraat, Kerkstraat (tussen Lepelstraat en Sint-Benedictusstraat), Wouwstraat (tussen Groenstraat en Kerkstraat) en Sint-Benedictusstraat (tussen Kerkstraat en Molenstraat);
6. Mortselveldenlaan;
7. Grotenhof (tussen het Stadsplein en het fietspad op de oude spoorweg).

Voor de fietszones wordt de volgende signalisatie voorzien:
F111 begin fietszone en F113 einde fietszone
1. in Meidoorn op de hoek met de Drabstraat en in de Goudenregen bij de fietsersdoorsteek richting de Neerhoevelaan;
2. in Steenakker bij de fietsersdoorsteek richting de Drabstraat; in Zaaldenrode op de hoek met de Drabstraat; in de Vuurkruisenlaan op de hoek met de Drabstraat; in de Heldenhuldelaan bij de fietsersdoorsteek en in Weerstandsplein bij de fietsersdoorsteek.
3. in de Koeisteerthofdreef op de hoek met de Liersesteenweg; in de Pater Renaat de Vosstraat bij de fietserstunnel onder de spoorweg en in Hof Savelkoul op de hoek met de Liersesteenweg;
4. in de Nieuwelei op de hoek met de Liersesteenweg; in de Wolschaerderveldenstraat op de hoek met de Nieuwelei; in de Veldbloemstraat op de hoek met de Nieuwelei en in de Nieuwelei aan de fietsersdoorsteek richting de Boechoutselei.
5. in de Rubensstraat op de hoek met de Van Dijckstraat; in de Kerkstraat op de hoek met de Lepelstraat; in de Wouwstraat op de hoek met de Groenstraat; in de Quinten Matsijslei op de hoek met de Wouwstraat en in de Sint-Benedictusstraat op de hoek met de Molenstraat.
6. in de Mortselveldenlaan op de hoek met de Mechelsesteenweg; in de Oudebaan op de hoek met de Mortselveldenlaan; in de Floralaan op de hoek met de Mortselveldenlaan; in de Tommeltlaan op de hoek met de Mortselveldenlaan en in de Mortselveldenlaan op de hoek met de Christus Koninglaan;
7. in Grotenhof op de hoek met het Stadsplein; in Grotenhof ter hoogte van de aftakking aan huisnummer 6 en in Grotenhof bij de fietsersdoorsteek richting de Eggestraat.

Artikel 3

Het college keurt de aanpassing zoneringen tussen de Mechelsesteenweg en de Krijgsbaan goed. Hierbij worden volgende zones 30 vastgelegd:
1. Alle straten tussen de Krijgsbaan en Antwerpsestraat, Statielei en Liersesteenweg met uitzondering van de Drabstraat tussen de Maxlaan en de Meidoorn;
2. Alle straten tussen de Mechelsesteenweg, Statielei en Liersesteenweg en de grens met Boechout met uitzondering van de Oude Steenweg;
3. Statielei;
4. Mechelsesteenweg tussen de Edegemsestraat en de Lusthovenlaan.

Voor de zones 30 binnen het gebied wordt de volgende signalisatie voorzien:
F4a begin zone 30 en F4b einde zone 30
1. in de Eggestraat op de hoek met de Krijgsbaan; in Grotenhof op de hoek met de Krijgsbaan; in de Lodewijk Dosfellei op de hoek met de Krijgsbaan; in de Fortstraat op de hoek met de Krijgsbaan; in de Neerhoevelaan op de hoek met de Krijgsbaan; in de Drabstraat op de hoek met de Maxlaan; in Weerstandsplein op de hoek met de Liersesteenweg; in de Heldenhuldelaan op de hoek met de Liersesteenweg; in de Drabstraat op de hoek met de Liersesteenweg en in de Liersesteenweg op de hoek met het Stadsplein (richting Lodewijk Dosfellei).
2. in de Vestinglaan op de hoek met de Liersesteenweg; in de Hollandse Tuin op de hoek met de Liersesesteenweg; in de Kerkstraat op de hoek met de Liersesteenweg; in de Borsbeeksebinnenweg op de hoek met de Liersesteenweg; in de Bremveldlaan op de hoek met de Liersesteenweg; in de Mayerlei op de hoek met de Liersesteenweg; in de Kaphaanlei op de hoek met de Liersesteenweg; in de Nieuwelei op de hoek met de Liersesteenweg; in de Groenstraat op de hoek met de Mechelsesteenweg; in de Oudebaan op de hoek met de Mechelsesteenweg: in de Molenstraat op de hoek met de Mechelsesteenweg; in de Mortselveldenlaan op de hoek met de Mechelsesteenweg en in de Floralaan op de hoek met de Mechelsesteenweg.
3. in de Liersesteenweg op de hoek met Stadsplein (richting Antwerpen) en in de Statielei op de hoek met de Mechelsesteenweg (richting Lier).
4. Mechelsesteenweg op de hoek met de Lusthovenlaan en in de Mechelsesteenweg op de hoek met de Edegemsestraat.

Wat betreft de gewestwegen Statielei en Mechelsesteenweg is dit een herbevestiging van het huidige snelheidsregime.

Artikel 4

Dit aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer treedt in werking op maandag 8 april 2024.