De verkeerscirculatie en -veiligheid in de straat laat echter te wensen over met veel manoeuvreerbewegingen. Gezien we dit soort bewegingen willen beperken in het woonerf is een enkelrichting in de straat mogelijk. Autoverkeer kan hierdoor enkel nog van de Lindenlei richting de Antwerpsestraat rijden.
Voor de AMWD kan de parking Krijgsbaan gebruikt worden als makkelijke kiss&ride zone. Deze is daarvoor beter geschikt dan de Eggestraat.
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het college keurt de enkelrichting in de Eggestraat tussen de Lindenlei en de Antwerpsestraat goed.
Hiervoor wordt een F19 enkelrichting met onderbord M5 uitgezonderd (brom-)fietsers voorzien op de hoek van de Eggestraat met de Lindenlei.
Op de hoek van de Antwerpsestraat met de Eggestraat blijft het huidige C31b verbod rechts afslaan met onderbord M3 uitgezonderd (brom-)fietsers behouden en daarnaast wordt het huidige C5 verboden toegang voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen vervangen door een C1 verboden rijrichting met onderbord M3 uitgezonderd (brom-)fietsers.