Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

2024_CBS_00143 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - dynamische enkelrichting en fietsstraten Mortsel-dorp - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 04/03/2024 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Amarildo Vllazeria; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter
2024_CBS_00143 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - dynamische enkelrichting en fietsstraten Mortsel-dorp - goedkeuring 2024_CBS_00143 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - dynamische enkelrichting en fietsstraten Mortsel-dorp - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 7 juni 2021 stelde het college het studiebureau MINT aan om maatregelen uit te werken om de verkeersveiligheid in Mortsel-Dorp te verbeteren, in het bijzonder voor de zwakke weggebruikers en de schoolgaande kinderen (basisschool De Tandem).

Op basis van het voorstel van studiebureau MINT werd een proefopstelling geplaatst om enkel nog eenrichtingsverkeer toe te laten in de Kerkstraat tussen het kruispunt met de Lepelstraat en de Borsbeeksebinnenweg. De zone rond de Sint-Benedictuskerk werd omgevormd naar fietsstraat:
- Lepelstraat, Dorpstraat, Kerkstraat (tussen kruispunt Lepelstraat en kruispunt Sint-Benedictusstraat) en
- de Sint-Benedictusstraat (tussen kruispunt Molenstraat en kruispunt Wouwstraat).

De proefopstelling werd geëvalueerd aan de hand van de nodige telresultaten en reacties van de buurtbewoners.
Er werd aan het studiebureau gevraagd op basis van deze resultaten een leefbare balans te zoeken tussen doorstroming en leefbaarheid. Hierbij werd de situatie van de proefopstelling naar voor geschoven mits enkele aanpassingen om de situatie verder te verduidelijken en bepaalde kruisende bewegingen veiliger te laten verlopen.

Er werden in 2023 verschillende kleine infrastructurele maatregelen genomen om de situatie te verduidelijken en veiliger te maken. 

Na terugkoppeling met de buurtbewoners werd in de collegezittingen van 15 mei 2023 en 26 juni 2023 beslist dynamische verkeersborden aan te schaffen die eind 2023 een stukje Floralaan en een stukje Kerkstraat tijdelijk enkelrichting maken. In januari zijn opnieuw tellingen uitgevoerd van de betrokken straten om dit te evalueren.

In de omgeving van de Kerkstraat zien we opnieuw een toename in de Kerkstraat zelf. Deze situeert zich logischerwijze voornamelijk buiten de spitsuren en in het weekend. Er is ook een toename tijdens de spits te zien. De onzekerheid over de uren van de enkelrichting kan hierbij een rol spelen.
In geen enkele straat lijkt de aangepaste circulatie een impact te hebben op de snelheid. Enkel in de Kerkstraat richting Liersesteenweg is de snelheid significant lager dan voor Mortsel-dorp. Hier zijn dan ook nog steeds de Berlijnse kussens en betonnen obstructies aanwezig.

Het dynamische bord lijkt op dit moment een redelijk compromis om de grote hoeveelheid doorgaand verkeer tijdens de spits te verminderen, maar de toegankelijkheid van de buurtbewoners daarbuiten mogelijk te houden. Het college besliste op 26 februari 2024 dan ook deze situatie zo te behouden.
Ook de fietsstraten in de Lepelstraat, de Dorpstraat, de Kerkstraat (tussen kruispunt Lepelstraat en kruispunt Sint-Benedictusstraat) en de Sint-Benedictusstraat (van kruispunt Molenstraat tot kruispunt Kerkstraat en van kruispunt Kerkstraat tot kruispunt Wouwstraat) worden bevestigd. Rond de kerk mogen fietsers steeds in beide richtingen, behalve in de Dorpstraat waar enkel van de Sint-Benedictusstraat naar de Lepelstraat gereden mag worden.
Het dynamische verkeersbord aan de Floralaan zal vanaf 11 maart 2024 niet meer in gebruik zijn.

Juridische grond

De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Collegebesluit van 27 juli 2020 waarbij verschillende straten werden omgevormd tot fietsstraat.

Collegebesluiten van 4 en 25 september 2023 betreffende de tijdelijke politieverordening van de proefopstelling Mortsel-dorp fase 2 en de aanvulling op deze tijdelijke politieverordening.

Collegebesluit van 26 februari 2024 betreffende de evaluatie van de proefopstelling van dynamische verkeersborden in Mortsel-dorp.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college heft volgende tijdelijke politieverordeningen op vanaf 11 maart 2024:
- de tijdelijke politieverordening van de proefopstelling Mortsel-dorp fase 2, goedgekeurd door het college op 4 september 2023;
- de aanvulling op de tijdelijke politieverordening van de proefopstelling Mortsel-dorp fase 2, goedgekeurd door het college op 25 september 2023.

Artikel 2

Het college hecht met ingang van 11 maart 2024 goedkeuring aan het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - dynamische enkelrichting en fietsstraten Mortsel-dorp met de daarbij horende verkeersmaatregelen:

§1. Fietsstraten

De Lepelstraat, de Dorpstraat, de Kerkstraat (tussen kruispunt Lepelstraat en kruispunt Sint-Benedictusstraat) en de Sint-Benedictusstraat (van kruispunt Molenstraat tot kruispunt Kerkstraat en van kruispunt Kerkstraat tot kruispunt Wouwstraat) worden omgevormd tot een fietsstraat.

Het verkeersbord F111 'fietszone' en het verkeersbord F113 'einde fietszone' blijft behouden op het:
- kruispunt Van Dyckstraat - Rubensstraat;
- kruispunt Lepelstraat - Kerkstraat;
- kruispunt Molenstraat - Sint-Benedictusstraat;
- kruispunt Sint-Benedictusstraat - Dorpsstraat - Wouwstraat.

§2. Dynamisch eenrichtingsverkeer

Er wordt eenrichtingsverkeer ingesteld in de Kerkstraat tussen het kruispunt met de Lepelstraat en het kruispunt met de Borsbeeksebinnenweg met toegelaten rijrichting vanop het kruispunt Borsbeeksebinnenweg naar de Lepelstraat op weekdagen tussen 7.00 en 10.00 uur en tussen 15.00 en 19.00 uur, uitgezonderd tijdens de weekends en schoolvakanties. Autoverkeer zal gedurende deze uren niet meer kunnen rijden in de Kerkstraat vanaf het kruispunt met de Lepelstraat richting het kruispunt met de Borsbeeksebinnenweg.

De dynamische verkeersborden worden als volgt geplaatst:
- dynamisch bord C1 'verboden richting voor iedere bestuurder' met onderbord M3 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' in de Lepelstraat op de hoek met de Kerkstraat;
- dynamisch bord F19 'eenrichtingsverkeer' met onderbord M5 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' in de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 31.

§3. Dubbelrichting fietsverkeer

Er wordt dubbelrichting fietsverkeer toegestaan in de Kerkstraat tussen de Sint-Benedictusstraat en de Lepelstraat en in de Lepelstraat.

Volgende signalisatie wordt voorzien:
- het onderbord M3 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' wordt geplaatst onder de bestaande borden C1 'verboden richting voor iedere bestuurder' op de hoek van de Kerkstraat en de Sint-Benedictusstraat en de hoek van de Kerkstraat en de Lepelstraat;
- het onderbord M5 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' wordt geplaatst onder de bestaande borden F19 'eenrichtingsverkeer' op de hoek van de Kerkstraat en de Lepelstraat en de hoek van de Lepelstraat en de Dorpsstraat;
- het bord D7 'verplicht fietspad' wordt geplaatst in de Kerkstraat op de hoek met de Sint-Benedictusstraat en in de Lepelstraat op de hoek met de Kerkstraat.