Vlaanderen heeft de ambitie om tegen 2025 in totaal 35.000 (semi-)publieke laadequivalenten te voorzien op haar grondgebied. Een van de speerpunten om deze doelstelling te behalen is dat iedere inwoner van een stad of gemeente die niet over een private parkeerplaats beschikt en dus geen laadpunt kan installeren, een publiek toegankelijk laadpunt kan aanvragen op maximaal 250m wandelafstand van de woon- of werkplaats.
Teneinde deze te plaatsen werd de uitrol hiervan in concessie aan Engie vergund. Zij verzamelen alle aanvragen, controleren of deze aan de voorwaarden voldoen en zoeken samen met de lokale besturen naar een geschikte locatie binnen de nodige afstand. De plaatsing heeft geen financiële impact op de lokale besturen.
De stad Mortsel heeft hierop geanticipeerd door de goedkeuring van een laadpalenplan op 23 mei 2022 waardoor bij een goedgekeurde aanvraag steeds een geschikte locatie naar voor kan worden geschoven en om een wildgroei aan laadpalen te voorkomen.
Er zijn ondertussen verschillende aanvragen uit plaatsen waar nog geen laadpaal aanwezig is. Volgende locaties worden voorgesteld voor een nieuwe paal te voorzien:
- in de Antwerpsestraat ter hoogte van huisnummer 100;
- op de parking van FORT 4 bij de inrit.
Er zijn ook verschillende palen die ondertussen over hun capaciteit gaan. We proberen de laadpalen ook steeds te bundelen om zoekverkeer tegen te gaan. Daarom wordt een extra paal voorgesteld op volgende locaties:
- in de Hof van Riethlaan ter hoogte van huisnummer 47;
- in de Ter Varentstraat ter hoogte van huisnummer 75;
Dit aanvullend reglement omvat volgende gewestweg: Antwerpsestraat N1.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Het ministerieel besluit van 5 augustus 2022 tot vaststelling van de beschikbaarheid van laadpunten.
Het college keurt de inrichting van twee parkeerplaatsen voor elektrisch laden op de bestaande parkeerplaatsen goed op:
- de parking van FORT 4 bij de inrit;
- de Hof van Riethlaan ter hoogte van huisnummer 47;
- de Ter Varentstraat ter hoogte van huisnummer 75;
- de Antwerpsestraat ter hoogte van huisnummer 100.
Twee borden
E9a elektrisch laden zullen worden geplaatst aan:
- de twee haakse parkeerplaatsen op de parking van FORT 4 bij de inrit.
Een bord E9a elektrisch laden met opgaande pijl 12m zal worden geplaatst in:
- de Hof van Riethlaan ter hoogte van huisnummer 47;
- de Ter Varentstraat ter hoogte van huisnummer 75;
- de Antwerpsestraat ter hoogte van huisnummer 100.