Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

2025_CBS_00211 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - omkering rijrichting parking Vismarkt - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 17/03/2025 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Michiel Hubeau, burgemeester; Steve D'Hulster, schepen; Jitse Born, schepen; Michiel Tisson, schepen; Tim Robaye, schepen; Patricia Bal, schepen; Nadia Saouti, voorzitter BCSD; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Michiel Hubeau, burgemeester
2025_CBS_00211 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - omkering rijrichting parking Vismarkt - goedkeuring 2025_CBS_00211 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - omkering rijrichting parking Vismarkt - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op de parking Vismarkt zijn een 40-tal parkeerplaatsen langs de spoorweg. Hierlangs is een ventweg gelegen die enkelrichting loopt vanaf de Mortselveldenlaan tot aan de Floralaan.
Aan de inrit ter hoogte van de Mortselveldenlaan is een nieuwe distributiecabine van Fluvius geplaatst ter vervanging van de huidige aan de zijde van de spoorweg. Op langere termijn is het de bedoeling om het fietspad te verleggen tot vlak langs de spoorweg. Op korte termijn vermindert de nieuwe cabine de zichtbaarheid van autobestuurders die de parking oprijden ten opzichte van de fietsers op de fietsostrade komende vanuit de richting van Hove.

Om de huidige situatie te verbeteren naar verkeersveiligheid toe is het eenvoudige voorstel om de rijrichting van het autoverkeer op de parking om te draaien. Auto's dienen dan op de parking te rijden ter hoogte van de Floralaan en de afrit van de parking voorzien we aan de Mortselveldenlaan. Deze switch verbetert de zichtbaarheid op het fietspad in afwachting van een volledige heraanleg van deze zone waarbij we het traject van de fietsostrade verleggen. De parkeervakken blijven gewoon behouden tegen de zijde van de spoorweg, al is dit volgens dit voorstel links ten opzichte van de nieuwe rijrichting.

Juridische grond

De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.

Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer inzake de omkering van de rijrichting van de parking Vismarkt goed.

Volgende verkeersmaatregelen worden genomen:
- op de hoek van de parking ter hoogte van de Floralaan wordt de C1 (verboden rijrichting) met onderbord M3 (uitgezonderd (brom-)fietsers) vervangen door een F19 (eenrichtingsstraat) met onderbord M5 (uitgezonderd (brom-)fietsers));
- op de hoek van de parking ter hoogte van de Mortselveldenlaan wordt de F19 (eenrichtingsstraat) met onderbord M5 (uitgezonderd (brom-)fietsers)) vervangen door een C1 (verboden rijrichting) met onderbord M3 (uitgezonderd (brom-)fietsers);
- te beginnen vanaf de geschilderde parkeerstrook aan de zijde van de Floralaan worden achtereenvolgens geplaatst: E9a (parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen) met onderbord Xc (opgaande pijl 12m), E9a (parkeren voorbehouden voor mindervaliden) met onderbord Xc (opgaande pijl 12m), E9a (parkeren voorbehouden voor personenwagens) met onderborden VIId (autodelen) en Xc (opgaande pijl 12m) en E9a (parkeren voorbehouden voor personenwagens) met onderbord Xa (opgaande pijl);
- op de ventweg worden de grondmarkeringen aangepast zodat te pijlen in de nieuwe rijrichting wijzen;
- langs de fietssnelweg worden onderbroken langsmarkeringen geplaatst om de status van de fietspad te bestendigen.

Artikel 2

Dit reglement treedt in werking vanaf woensdag 19 maart 2025.