Het kruispunt Septestraat/Hendrik Kuijpersstraat is momenteel uitgevoerd in klinkers. Deze zijn door de zware belasting van vracht- en busverkeer verzakt met de jaren waardoor een heraanleg zich opdringt. Gezien de impact van het (deels) afsluiten van dit kruispunt wordt de heraanleg in de zomer van 2025 gepland. Deze heraanleg biedt ook meteen de kans om de inrichting van het kruispunt te herbekijken. Op dit moment wordt het kruispunt geregeld met verkeerslichten, maar volgens tellingen en capaciteitsberekeningen is dit hier allesbehalve noodzakelijk. Bij AWV hanteert men als ondergrens een formule die is beschreven in dienstorder A/266. Hier wordt tijdens de ochtend- en de avondspits niet aan voldaan.
Voor een rotonde komt dit kruispunt wel in aanmerking, maar de inpasbaarheid is bijzonder lastig. Een zeer beperkte ruimte en een hoge hoeveelheid vracht- en busvervoer zorgen dat elke uitwerking hiervan bijzonder gewrongen zal zijn.
Een voorrangsregeling valt hier ook toe te passen. De basisregel van voorrang van rechts is toepasbaar, maar zou leiden tot een fileopbouw in de Oogststraat. Het verkeer uit de Hendrik Kuijpersstraat, wat ook een redelijke stroom sluipverkeer bevat, zou namelijk voorrang krijgen. De duidelijke hoofdas is daarentegen de Oogststraat-Septestraat waar ook een regelmatige buslijn op aanwezig is. Het lijkt dan ook aangewezen om de Hendrik Kuijpersstraat en de uitrit van Agfa Gevaert voorrang te laten verlenen op het verkeer in de Oogststraat-Septestraat.
Een proefopstelling vanaf 1 maart tot en met 30 april 2025 kan een eerste stap zijn om dit te bekijken. Bij een positieve evaluatie kunnen we de proefopstelling bestendigen.
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.
Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het college hecht goedkeuring aan de tijdelijke politieverordening 'proefopstelling kruispunt Septestraat'. Dit zal ingaan op 1 maart 2025 en loopt tot en met 30 april 2025.
Hiertoe worden volgende verkeerstekens voorzien:
- alle verkeerslichten worden afgedekt;
- in de Oogststraat en de Septestraat worden borden B15a (voorrang op de kruisende zijwegen) geplaatst;
- in de Hendrik Kuijpersstraat wordt een bord B1 (voorrang verlenen) geplaatst.
Bij de uitrit van Agfa Gevaert is reeds een B5 (stoppen en voorrang verlenen) aanwezig, dus is bijkomende signalisatie niet nodig.