Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

2025_CBS_00233 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - parkeerregime Herman Ullenslei aanpassen - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 24/03/2025 - 14:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Michiel Hubeau, burgemeester; Jitse Born, schepen; Michiel Tisson, schepen; Tim Robaye, schepen; Patricia Bal, schepen; Sophie Hermans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Steve D'Hulster, schepen; Nadia Saouti, voorzitter BCSD

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Michiel Hubeau, burgemeester
2025_CBS_00233 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - parkeerregime Herman Ullenslei aanpassen - goedkeuring 2025_CBS_00233 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - parkeerregime Herman Ullenslei aanpassen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de Herman Ullenslei is de asfaltlaag aan vervanging toe. Graag willen we dit aangrijpen om het parkeerregime in de straat te herbekijken. Officieel is het in de straat vanaf de Osylei toegestaan om rechts in de rijrichting half op het voetpad te parkeren. Halverwege de straat wisselt dit naar de overzijde. In de praktijk wordt het al jaren gedoogd dat over de hele lengte op beide zijden half op het voetpad wordt geparkeerd. Dit is op zich schadelijk voor zowel het voetpad als de wortelzones van de bomen.

De straatbreedte is 6m tussen de borduurstenen. Gezien een minimum van 3m rijbreedte nodig is volgens de wegcode en in de praktijk liefst minimum 4m om een auto en fiets te laten kruisen is het niet mogelijk om aan beide zijden te parkeren zonder gebruik te maken van het voetpad. Wel is het mogelijk om aan één zijde te parkeren en voldoende ruimte te behouden voor auto- en fietsverkeer. Eenzelfde situatie wordt al toegepast in veel andere straten in die buurt zoals de Theofiel Reynlaan, Heideland, Jaak Blockxstraat, enz. 

In de praktijk zijn er, legaal en niet-legaal, ongeveer 28 publieke parkeerplaatsen die momenteel worden gebruikt tussen de bomen. Het totaal aantal geparkeerde wagens aan de straatzijde ligt een stuk hoger, maar veel hiervan staan voor de eigen poort geparkeerd. Indien de parkeerverboden wisselen op een strategische locatie kunnen er door telkens aan één zijde te parkeren 23 publieke parkeerplaatsen behouden blijven. Dit valt grafisch te zien in bijlage.

Er zijn helaas geen recente parkeertellingen van de Herman Ullenslei. Wel zijn er gegevens van verschillende omliggende straten van 2023.
- Osylei (tussen Dieseghemlei en Sint-Reinhildisstraat): 63% bezetting 's avonds en 81% bezetting op zaterdag;
- Sint-Reinhildisstraat (tussen Osylei en Graaf D'Urselstraat): 39% bezetting 's avonds en 61% bezetting op zaterdag;
- Amedeus Stockmanslei (tussen Dieseghemlei en Kapellelei): 86% bezetting 's avonds en 72% bezetting op zaterdag.
Uitgaande van een gelijkaardige bezettingsgraad van 80% komt dit met 28 parkeerplaatsen uit op een vraag van ongeveer 22-23 parkeerplaatsen. De impact op de parkeerdruk zou dus beperkt moeten zijn en opgevangen kunnen worden in de straat zelf en de omliggende straten.

Juridische grond

De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.

Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer inzake aanpassing van het parkeerregime in de Herman Ullenslei goed.

Volgende verkeersmaatregelen worden genomen:
- op de hoek van de Herman Ullenslei met de Osylei wordt het bord E9f (half op de berm parkeren) vervangen door een bord E1 (verboden parkeren). Het onderbord Xa (opgaande pijl) blijft behouden;
- in de Herman Ullenslei ter hoogte van huisnummer 15/17 wordt het bord E9f (half op de berm parkeren) vervangen door een bord E1 (verboden parkeren). Het onderbord Xb (neergaande pijl) blijft behouden;
- op de hoek van de Herman Ullenslei met de Amedeus Stockmanslei wordt het bord E9f (half op de berm parkeren) vervangen door een bord E1 (verboden parkeren). Het onderbord Xa (opgaande pijl) blijft behouden;
- in de Herman Ullenslei ter hoogte van huisnummer 36 wordt een bord E1 (verboden parkeren) geplaatst met onderbord Xb (neergaande pijl);
- in de Herman Ullenslei ter hoogte van huisnummer 32 wordt bord E9f (half op de berm parkeren) met onderbord Xb (neergaande pijl) verwijderd.

Artikel 2

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2025.