De gemeenteraad keurde op 24 september 2024 als zaak der wegen het tracé van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier (deel Mortsel) goed. Dit besluit werd genomen in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024029362 van het stadsbestuur Antwerpen voor 'het aanleggen van een fietsostrade langsheen de Saffierstraat vanaf het Ringfietspad Antwerpen FR10 aansluitend aan de F11 richting Lier, heraanleg van de Saffierstraat, aanleggen van een gescheiden riolering en exploiteren van een bemaling' voor het deel gelegen op grondgebied Mortsel.
Op 7 november 2024 verleende de deputatie een omgevingsvergunning voor deze werken maar werd een beroepsprocedure opgestart bij de Vlaamse overheid.
In kader van de lopende beroepsprocedure vraagt de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC) aan de gemeenteraden van Antwerpen en Mortsel om niet alleen het tracé van de fietsostrade F11 goed te keuren maar ook het rooilijnplan, dat pas tijdens de beroepsprocedure werd ingediend (in bijlage bij dit besluit), goed te keuren binnen de procedure zaak der wegen.
In kader van de lopende beroepsprocedure heeft de GOVC terug advies gevraagd aan het college en de andere betrokken adviesinstanties waaronder het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB).
Het college besliste op 24 februari 2025 om het ongunstig advies van ANB van 31 januari 2025 met referentie 25-201672 bij te treden en de vergunningverlenende overheid te vragen om de milderende maatregelen van de natuurtoets op te leggen als bindende vergunningsvoorwaarden en de ecologische inrichting en beheer van de spoorwegberm tussen Ter Nieuwerbrugge en het recyclagepark van Berchem als last in natura op te leggen aan de aanvrager van de omgevingsvergunning indien de vergunningverlenende overheid het advies van ANB niet zou volgen.
De unieke verantwoordingsnota voor de uitvoering van dit project, opgemaakt door het studiebureau Arcadis in opdracht van het provinciebestuur (Projectnummer: BE0115.00652 | Versie B | 08/09/2016) geeft duidelijk het belang van de F11 als fietsostrade van Lier tot aan de Antwerpse ring aan. Het college gaat daarom akkoord met het rooilijnplan en het tracé van de F11 op het grondgebied Mortsel waarbij een fietsbrug wordt voorzien over de Deurnestraat/Vosstraat.
Het college is overtuigd van het belang van de spoorwegberm als groene corridor tussen de natuurgebieden in Mortsel en Borsbeek (fortengordel, oude spoorwegberm, Klein Zwitserland) en de natuurgebieden bij de Antwerpse ring (Wolvenberg) en vraagt daarom aan de vergunningverlenende overheid om de fietsostrade F11 na de fietsbrug Deurnestraat/Vosstraat in helling naar de Saffierstraat te laten dalen en de F11 in het overige deel van de Saffierstraat (grondgebied Antwerpen) als fietsstraat uit te voeren, in combinatie met de geplande heraanleg van wegenis en riolering in de Saffierstraat.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het rooilijnplan van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen de luchthaven en Saffierstraat, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, voor het deel gelegen op grondgebied Mortsel.