Terug
Gepubliceerd op 17/12/2025

2025_GR_00240 - retributiereglement - op het leveren van prestaties en diensten aan derden (2026-2031) - goedkeuring

gemeenteraad
di 16/12/2025 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Michiel Hubeau, burgemeester; Steve D'Hulster, schepen; Nadia Saouti, voorzitter BCSD-schepen; Michiel Tisson, schepen; Jitse Born, schepen; Tim Robaye, schepen; Patricia Bal, schepen; Erik Broeckx, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Koen Dehaen, raadslid; Jozef De Backer, raadslid; Goele Custers, raadslid; Ilse Lacante, raadslid; Jan Claus, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Livia Moreau, raadslid; Loes Van Cleemput, raadslid; Daphne Reinehr, raadslid; Rita Van der Spiegel, raadslid; Sara Tachelet, raadslid; Ward Coenegrachts, raadslid; Koen Van Vracem, raadslid; Matthias Dhollander, raadslid; Linda Daelemans, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Isabel Verhaert, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur; Walter Duré, voorzitter

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Walter Duré, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00240 - retributiereglement - op het leveren van prestaties en diensten aan derden (2026-2031) - goedkeuring

Aanwezig

Michiel Hubeau, Steve D'Hulster, Nadia Saouti, Michiel Tisson, Jitse Born, Tim Robaye, Patricia Bal, Erik Broeckx, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Jozef De Backer, Goele Custers, Ilse Lacante, Jan Claus, Sven Cooremans, Vera De Hert, Jan Blommaert, Livia Moreau, Loes Van Cleemput, Daphne Reinehr, Rita Van der Spiegel, Sara Tachelet, Ward Coenegrachts, Koen Van Vracem, Matthias Dhollander, Linda Daelemans, Marc Lorrentop, Isabel Verhaert, Sophie Hermans, Walter Duré
Stemmen voor 17
Ingrid Pira, Steve D'Hulster, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jitse Born, Tim Robaye, Jozef De Backer, Loes Van Cleemput, Daphne Reinehr, Rita Van der Spiegel, Sara Tachelet, Patricia Bal, Linda Daelemans, Isabel Verhaert, Walter Duré
Stemmen tegen 10
Erik Broeckx, Goele Custers, Ilse Lacante, Jan Claus, Koen Dehaen, Vera De Hert, Jan Blommaert, Matthias Dhollander, Koen Van Vracem, Marc Lorrentop
Onthoudingen 2
Livia Moreau, Ward Coenegrachts
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00240 - retributiereglement - op het leveren van prestaties en diensten aan derden (2026-2031) - goedkeuring 2025_GR_00240 - retributiereglement - op het leveren van prestaties en diensten aan derden (2026-2031) - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het huidige retributiereglement op het leveren van diensten en prestaties aan derden vervalt op 31 december 2025. De stad wenst opnieuw deze retributie te heffen.

De volgende wijzigingen werden aangebracht:

Inhoudelijk:

  • Tekstuele aanpassingen die de leesbaarheid bevorderen.
  • Bij deel B voor het afleveren van administratieve stukken werden de afdruk van het meerjarenplan en jaarrekening en het abonnement op de agenda’s, toelichtingen en de verslagen van de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn verwijderd. Dit is digitaal ter beschikking en is bijgevolg niet meer van toepassing.
  • Het verwijderen van inboedel, huishoudelijk afval (exclusief dierlijk afval, asbest, gevaarlijke stoffen) of met huishoudelijk afval vergelijkbaar bedrijfsafval, die volgens de vigerende richtlijnen worden gestort door lokaal bestuur Mortsel, wordt aangerekend volgens het retributiereglement voor aanvoer van afvalstoffen op het recyclagepark.

 Tarieven:

  • De tarieven werden verhoogd en afgerond na toepassing van de index van de afgelopen legislatuur.
  • Toevoeging van een forfaitair bedrag van 93,00 euro bij werken aan verhardingen.
  • Voor sommige materialen werd rekening gehouden met de actuele kostprijs.
  • Toevoeging van een forfaitaire reservatiekost van 515,00 euro voor het opladen en de opslag van goederen bij een uithuiszetting.
  • De tarieven voor printen zijn in overeenstemming gebracht met de intergemeentelijke tarieven van Bibkwintet.
  • Voor uurlonen telt elk begonnen uur als een volledig uur. Voor prestaties buiten de normale diensturen verdubbelt het uurloon.
  • Toevoeging van tarieven voor het gebruik van nutsvoorzieningen die vervat waren in de reglementen inname openbaar domein voor kermissen, evenementen, ambulante handel en markt.

Juridische grond

Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2024 waarin het retributiereglement op het leveren van diensten en prestaties aan derden werd goedgekeurd.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement op het leveren van prestaties en diensten aan derden voor de aanslagjaren 2026-2031 goed.